Jak załatwić sprawę …
JAK TO ZAŁATWIĆ:
- Jak uzyskać dodatek mieszkaniowy? – druki do pobrania.
W tym miejscu pokażemy, krok po kroku, co należy uczynić, aby otrzymać dofinansowanie na pokrycie kosztów utrzymania mieszkania, tzw. dodatek mieszkaniowy.
Krok pierwszy – tytuł prawny do lokalu.
O dodatek mieszkaniowy może ubiegać się każda osoba zajmująca lokal mieszkalny na podstawie tytułu prawnego. W przypadku naszej Spółdzielni mogą to więc być:
1) spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,
2) spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego,
3) prawo odrębnej własności lokalu mieszkalnego,
4) prawo najmu lokalu mieszkalnego.
Ale uwaga! O dodatek mieszkaniowy mogą się również ubiegać osoby pozbawione tytułu prawnego do lokalu o ile w prawomocnym wyroku nakazującym jego opróżnienia sąd przyznał im prawo do otrzymania lokalu socjalnego!
Krok drugi – stosunek ilości osób zamieszkałych do powierzchni lokalu.
Aby Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie przyznał wnioskodawcy prawo do otrzymywania dodatku mieszkaniowego konieczne jest, aby zajmowany przez niego lokal w przeliczeniu na liczbę zamieszkałych w nim osób, nie był „zbyt duży”. To znaczy, że jego powierzchnia nie może przekraczać określonej wielkości w przeliczeniu na ilość osób zamieszkałych w danym lokalu. Kryterium to przedstawia się następująco:
1) dla jednej osoby – mieszkanie nie może być większe niż 45,5 m2
2) dla dwóch osób – mieszkanie nie może być większe niż 52,0 m2
3) dla trzech osób – mieszkanie nie może być większe niż 58,5 m2
4) dla czterech osób – mieszkanie nie może być większe niż 71,5 m2
5) dla pięciu osób – mieszkanie nie może być większe niż 84,5 m2
6) dla sześciu osób – mieszkanie nie może być większe niż 91,0 m2.
Tak więc np. dwie osoby, które tworzą wspólne gospodarstwo domowe i zajmują mieszkanie większe niż 52,0 m2 mogą nie otrzymać dodatku mieszkaniowego, gdyż nie spełniają powyższego kryterium.
Uwaga! Normę powierzchni zwiększa się, jeżeli w mieszkaniu zamieszkuje osoba niepełnosprawna!
Krok trzeci – dochód miesięczny w przeliczeniu na ilość osób wspólnie zamieszkałych.
O dodatek mieszkaniowy mogą z powodzeniem ubiegać się osoby, których miesięczny dochód brutto, w przeliczeniu na ilość osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym nie przekracza aktualnie kwoty:
1) dla gospodarstwa jednoosobowego – 1.236,01 zł brutto/miesięcznie
2) dla gospodarstwa wieloosobowego – 882,86 zł brutto/miesięcznie w przeliczeniu na każdą osobą wspólnie zamieszkałą.
Jeśli zatem spełniamy łącznie wszystkie opisane powyżej kryteria, tzn. posiadamy tytuł prawny do lokalu, lokal ten nie jest „zbyt duży”, a nasze dochody nie przekraczają ustalonego pułapu, to możemy ubiegać się o przyznanie dodatku mieszkaniowego.
W tym celu należy udać się bezpośrednio do MOPS-u pobrać formularz wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego. Z wnioskiem należy zgłosić się do przynależnej Administracji, której pracownik potwierdzi odpowiednie punkty ujęte we wniosku. Wniosek po wypełnieniu należy następnie złożyć w oddziale Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Stargardzie Szcz. i czekać na ostateczną decyzję.
Czy gra jest warta świeczki?
Oczywiście że tak. Każda sprawa rozpatrywana jest przez MOPS indywidualnie, a z naszej obserwacji wynika, że przyznane kwoty dodatku mieszkaniowego wahają się w granicach od kilkunastu do kilkuset złotych miesięcznie!
A zatem zapraszamy wszystkich zainteresowanych otrzymaniem dodatku mieszkaniowego do Spółdzielni, gdzie uzyskają fachową poradę.
Zmiana miesięcznych zaliczek opłat za zużycie z.w., c.w., odprowadzanie ścieków jest możliwa tylko na żądanie lokatora (osobiste w odpowiedniej Administracji Osiedla lub telefonicznie ).
Zgodnie z pkt. 3.5 §15 ppkt. 8 Statutu S.M. cyt. ”Członek obwiązany jest zawiadamiać Spółdzielnię o zmianie liczby osób zamieszkałych w lokalu”.
Na podstawie §6, ust.1 Regulaminu rozliczania kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi i ustalenia opłat za użytkowanie lokali Spółdzielni Mieszkaniowej w Stargardzie Szczecińskim cyt.: ..: „W przypadku różnicy w ilości osób zameldowanych na pobyt stały lub na okres ponad dwóch miesięcy od ilości osób faktycznie zamieszkujacych, opłaty będą naliczane na podstawie stosownego oświadczenia złożonego przez właścicela lokalu o ilości zamieszkujących osób wraz z dokumentami poświadczajacymi fakt przebywania poza stałym miejscem zamieszkania.”
Zgłaszać należy inne sytuacje mające wpływ na zmianę liczby osób np.:
– studia
– praca w delegacji
– pobyt w zakładzie karnym itp.
Fakty te powinny być udokumentowane odpowiednimi dokumentami.
Zmiana miesięcznych zaliczek opłat za zużycie z.w., c.w., odprowadzanie ścieków jest możliwa tylko na żądanie lokatora (osobiste w pokoju 400 lub telefonicznie nr 91-834-34-83)
- Podłączenie światła w piwnicy lokatorskiej
Aby uzyskać warunki techniczne podłączania punktu świetlnego do piwnicy lokatorskiej należy wystąpić na piśmie o warunki techniczne podłączenia punktu świetlnego do piwnicy lokatorskiej.
Wykonane podłączenia należy bezzwłocznie zgłosić w Administracji celem dokonania odbioru oraz naliczenia opłaty w wysokości 2,50 zł/m-c.